17 jaar terug startte ik in de zorg en kreeg ik bij een van mijn eerste banen te horen dat men in de instelling waar ik was aangenomen “cliëntgericht” werkte. In mijn naïviteit vroeg ik wat men ermee bedoelde. In mijn beleving, nog niet zo lang van school af, was dat toch de normaalste zaak van de wereld. Hadden ze hier een specifieke methode voor bedacht misschien?
Helaas bleek dat de medewerkers hierin nog geschoold moesten worden en vanaf dat moment werd ik vanaf regelmatig op mijn werk op geattendeerd dat cliëntgericht werken voor veel mensen helemaal niet de normaalste zaak van de wereld is. Niet omdat men het slecht bedoelt, maar omdat men andere prioriteiten stelt.
Zo zijn er nog steeds instellingen waar een geheel zorgteam tegelijkertijd koffie en lunchpauzes neemt. Geen probleem denken velen, maar als een bewoner gevallen is en ligt te wachten tot de zorg er is die met de lift naar de 11de etage moet komen vanuit het restaurant dan denk je daar toch echt anders over.