Het overkomt de beste bedrijven dat medewerkers vertrekken. De ene manager wordt hier boos om, de ander verdrietig en weer een ander is juist blij dat die lastpak vertrekt. Maar welke gevoel dit ook los maakt en welke reden er dan ook is dat de medewerker vertrekt, er valt veel te leren over je bedrijf als je tijd stopt in een vertrekkende medewerker. Elke medewerker heeft namelijk een unieke blik op jou bedrijf en kan je vanuit zijn ervaring en visie vertellen wat er goed en niet goed gaat in het bedrijf. Dit geld zowel bij een medewerker die ontslagen wordt als bij een medewerker die ontslag neemt.
Een slecht functionerende medewerker vertrekt:
Wanneer je blij bent van een medewerker af te zijn dan stop je niet graag tijd in de medewerker. Toch heeft deze medewerker mogelijk informatie die cruciaal is voor je bedrijf. Denk hierbij aan:
Een goed functionerend medewerker vertrekt:
Soms functioneren medewerkers uitstekend maar vertrekken toch. Dat is een verlies voor een bedrijf, zowel in kennis als in tijd, geld en energie die gestopt moeten worden in het vinden van een nieuwe medewerker. Wat je van deze medewerkers wilt leren is:
Wat daarbij ook goed is om te analyseren, is hoe de andere medewerkers deze collega ervaren hebben. En eis concrete voorbeelden van goed of slechte dingen die gebeurd zijn. Aan het einde van dit alles kan je dan analyseren:
Dit kost tijd, maar daarvoor krijg je terug bij de selectie betere medewerkers, minder vertrekkende medewerkers en last but not least een uniek beeld door de ogen van een medewerker van jou bedrijf zijn sterke en zwakke kanten. Beter daar in investeren dan blijven rekruten en mooie innovaties missen door gebrek aan kennis lijkt me zo!